Forum Forum przeniesione na www.rnavspotters.pl/forum Strona Główna Forum przeniesione na www.rnavspotters.pl/forum
Forum RNAV polish spotters
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Zasady umieszczania zdjęć na forum - koniecznie przeczytaj!!

 
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Forum przeniesione na www.rnavspotters.pl/forum Strona Główna -> Samoloty pasażerskie nad Polską
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Kshyhoo
Administrator



Dołączył: 30 Gru 2005
Posty: 169
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: 1km od EPWA

PostWysłany: Wto 19:37, 08 Sie 2006    Temat postu: Zasady umieszczania zdjęć na forum - koniecznie przeczytaj!!

Witam,

w związku z pojawiającymi się co jakiś czas zdjęciami o bardzo dużych rozmiarach, w trosce o estetykę forum i rachunki modemowców administracja forum postanowiła co następuje:
- maksymalny rozmiar obrazków wklejanych na forum to 640 pikseli przypadających na dłuższy bok zdjęcia
- każde odstępstwo od tej zasady będzie skutkowało zmianą zdjęcia na link ze stosownym komentarzem moderatora
- notoryczne wklejanie zdjęć o większej rozdzielczości będzie skutkowało ostrzeżeniami, a w przypadkach ekstremalnych ostrzegawczymi banami
- jeżeli macie zdjęcia, w przypadku których zdecydowanie jest uzasadniona większa rozdzielczość, wklejajcie je jako linki lub miniaturki.
- każde zdjęcie powinno być opatrzone adnotacją zawierającą co najmniej godzinę wykonania i kierunek lotu samolotu - posty nie spełniające tego warunku będą w całości usuwane
- każde zdjęcie powinno być wykadrowane w przemyślany sposób, zdjęcia nie spełniające tego warunku będą USUWANE bez ostrzeżenia! (podstawy kadrowania zamieszczamy poniżej)

CYTOWANIE POSTÓW
- cytując post wybierz z niego tylko tą część, do której się odnosisz
- nie buduj piramid cytatów, tzn. nie cytuj całych postów, w których już były jeden lub więcej cytatów, lecz starannie wybierz treść, do której będziesz się odnosił
- jeżeli zdjęcie do którego się odnosisz jest jednoznacznie opisane, zacytuj tylko ten opis, a nie całe zdjęcie
- posty zawierające cytaty nie spełniające powyższych warunków będą usuwane w całości



W razie jakichkolwiek pytań lub wątpliwości, administracja forum pozostaje do waszej dyspozycji.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
grztus
Administrator



Dołączył: 11 Maj 2006
Posty: 481
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Radom/Warszawa

PostWysłany: Nie 1:07, 01 Paź 2006    Temat postu:

Jednym z najczęściej pojawiających się błędów przy prezentowaniu zdjęć na naszym forum, jest ich niepoprawne/nieprzemyślane kadrowanie*, lub wręcz jego brak.
Każdy z użytkowników wklejających swoje zdjęcia na forum musi zdawać sobie sprawę z faktu, że zostaną one ocenione nie tylko pod kątem zawartości, lecz również jakości przygotowania.
Choć dyskusje na ten temat przeważnie na łamach forum miejsca nie mają, to jednak każdy oglądający wyrabia sobie pewną opinię na temat użytkownika, który w sposób całkowicie nieprzemyślany, idąc po najmniejszej linii oporu, wkleja fotki, czasem nawet w dużych ilościach. Jaka to opinia - chyba nie trzeba nikomu tłumaczyć Wink
Aby zatem ukrucić ten niewdzięczny proceder, prezentujemy kilka własnych uwag na temat poprawności kadrowania zdjęć.

*kadrowanie - czyli odpowiednie przycięcie zdjęcia tak, aby zachować przyzwoite proporcje pomiędzy głównymi elementami zdjęcia, a tłem (w naszym przypadku pomiędzy samolotem a niebem).
Do kadrowania przeważnie używa się opcji "wytnij", "przytnij" lub w przypadku programów anglojęzycznych - "crop".

Samoloty ze smugą
W przypadku samolotów z wyraźnie widoczną smugą eleganckie wykadrowanie zdjęcia nie jest niczym trudnym. Wystarczy odrobina wyobraźni i chęci.
Przyjrzyjcie się poniższym zdjęciom:

1. ZŁE KADROWANIE - za dużo nieba dookoła samolotu
[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]
Kadrowanie tego typu powoduje, iż niepotrzebnie wydłuża się czas ładowania zdjęcia (a jeśli wkleimy pełny rozmiar, to również wydłużamy czas ładowania forum). Przecież nie po to je wklejamy, by inni mogli podziwiać... niebo... Wink

2. ZŁE KADROWANIE - kompozycja całkowicie nieprzemyślana, samolot gdzieś w narożniku, ponadto bardzo dużo niepotrzebnego nieba.
[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]
Kadrowanie tego typu nie tylko wydłuża czas ładowania zdjęcia lub forum, ale świadczy również o kompletnym nieprzygotowaniu fotografującego do zamieszczenia tego zdjęcia, może być również postrzegane jako brak szacunku dla współforumowiczów, którzy niepotrzebnie muszą płacić za impulsy i błądzić oczami po ekranie, by cokolwiek zobaczyć... Czy tak chcemy być postrzegani Question

3. ZŁE KADROWANIE - dużo nieba przed samolotem
[link widoczny dla zalogowanych]
Choć można tu przypuszczać, iż fotografujący miał koncepcję pokazania na zdjęciu smugi za tym B747, to jednak nie przejął się wogóle częścią kadru znajdującą się przed samolotem, przez co cała estetyka uległa zachwianiu. Nie wspominając już po raz kolejny o impulsach, czasie ładowania itp...

4. POPRAWNE KADROWANIE - na kilka sposobów

[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]
Kadr został pozbawiony smugi, wyciągnięta została jednak kwitesencja całości, czyli samolot. Może nie najpiękniej, ale nie tracimy już czasu na załadoanie większego zdjęcia (powiększonego tylko o niebo i smugę).

[link widoczny dla zalogowanych]
Jak powyżej, tyle że fotografujący pokazał nam nieco smugi. Widać że kompozycja jest przemyślana, samolot "nie ucieka" w jakieś konkretne miejsce kadru, przed samolotem wystarczająco dużo nieba, by można było stwierdzić, że nie wbije się zaraz w żaden budynek. Pod lewym skrzydłem trochę więcej miejsca, co wynika tylko z ułożenia smugi.

[link widoczny dla zalogowanych]
Może nie najpiękniej, ale kompozycja mimo wszystko przemyślana. Samolot + więcej smugi, przy czym fotograf odciął niebo przed samolotem, postarał się też aby smuga była ukazana przy nieznacznym tylko wpływie na ilość nieba po bokach skrzydeł (panorama).

Ostatecznie fotografujący wybrał poniższą kompozycję:
[link widoczny dla zalogowanych]
Na wybór miały wpływ: chęć pokazania części smugi oraz zachowanie proporcji długości boków w stosunku 2:3 (stąd nieco więcej nieba wokół skrzydeł - co jednak nie przeszkadza, gdyż na forum została wklejona miniaturka).

Samoloty bez smug
Chyba jeszcze łatwiej wykadrować zdjęcia samolotów bez smug, niż ze smugami, nie ma bowiem konieczności zastanawiania się jak duży fragment smugi powinniśmy pokazać, i jak jej ułożenie wpłynie na całość kompozycji.

5. ZŁE KADROWANIE - zbyt dużo nieba, kompozycje nieprzemyślane
[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]

6. POPRAWNE KADROWANIE
[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]
Drugie zdjęcie, choć bardzo podobne do pierwszego, w większym stopniu oddaje wrażenie długości samolotu, poprzez pozostawienie nieznacznie większej ilości nieba przed i za samolotem, tak jednak, by pozostał on w centrum kadru (można powiedzieć, że zmieniono stosunki długości boków zdjęcia).

Przypadki szczególne
Oczywiście wszystkie powyższe uwagi odnoszą się do zdjęć "normalnych", w gruncie rzeczy nie promujących żadnych innych elementów niż sama maszyna.
Zdarza się jednak, że o ile samolot na zdjęciu nie jest niczym szczególnym, o tyle inne elementy kompozycji mogą być zdecydowanie ciekawsze. Należy się wtedy gruntownie zastanowić, co dokładnie chcemy wypromować na naszym zdjęciu i w jaki sposób tego dokonamy.

Spójrzmy na poniższy przykład: samolot pozostawia bardzo ciekawy ślad - oprócz smugi kondensacyjnej pojawiła się kondensacja znad skrzydeł.
Pomimo pionowego kierunku smugi, fotograf wybrał poziomy kadr:
[link widoczny dla zalogowanych]
Nie dość, że jest on nieciekawy, nie współgra z ułożeniem smugi - najważniejszego dla nas elementu kompozycji, to jeszcze powoduje, że niepotrzebnie wprowadzamy dużą ilość nieba po bokach samolotu.

Decydujemy się zatem na kadr pionowy:
[link widoczny dla zalogowanych]
Niestety i w tym przypadku fotograf popełnił błąd, nie umieszczając głównego motywu w pobliżu centrum kadru. Powoduje to znowu niepotrzebne wprowadzenie nieba a także błądzenie po ekranie w poszukiwaniu innych, ukrytych elementów, które nieistnieją!

Ostatecznie zatem fotograf wybrał następujące ujęcie:
[link widoczny dla zalogowanych]
Choć wydaje się, że samolot jest strasznie mocno wysunięty do góry, pamiętajmy, że to nie on jest głównym motywem zdjęcia, tylko jego ślad. A ten jest wyeksponowany poprawnie: zajmuje zbliżoną do centrum kadru pozycję i przedstawia wystarczająco duży fragment smugi, by było widać całą jej okazałość.

Inny szczególny przypadek. Fotograf polował na samoloty przelatujące na tle księżyca i choć się nie udało, jeden kadr wygląda obiecująco.
Czy jednak powinien go zaprezentować w takiej, przyciętej postaci:
[link widoczny dla zalogowanych]

czy też w postaci oryginalnej, a tylko pomniejszonej:
[link widoczny dla zalogowanych]

Jeżeli uważnie przeczytaliście całe te wypociny, to postawione pytanie powinno dla Was przybrać formę retoryczną Wink

Tak zatem od dzisiaj kadrujemy w sposób przemyślany!

Wszystkie fotki: grztus


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Forum przeniesione na www.rnavspotters.pl/forum Strona Główna -> Samoloty pasażerskie nad Polską Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin